Keskustelutaidot
Oletpa millä alalla vaan, voit ja menestyt sitä paremmin, mitä paremmat keskustelu- ja vuorovaikutustaidot sinulla on!
Keskustelu- ja vuorovaikutustaitojen valmennukset
Hyvillä keskustelu- ja vuorovaikutustaidoilla on keskeinen merkitys, jotta yritykset/tiimit menestyvät tulevaisuudessa! Niiden avulla tiimit saavuttavat paremmin tavoitteitaan ja ratkaisevat ongelmia/konflikteja. Autamme erilaisia tiimejä kehittämään näitä tärkeitä taitoja Dialogia-valmennuksessamme psykologisesti turvallisessa ilmapiirissä.
Valmennuksemme auttaa mm. seuraaviin asioihin:
Ne luovat hyvää työilmapiiriä ja sitouttavat työntekijöitä työhönsä. He myös jaksavat paremmin niin työssään kuin omassa elämässään.
Keskustelutaitoiset työntekijät tekevät parempaa yhteistyötä niin omassa työyhteisössään kuin yhteistyökumppaneidensa kanssa.
Hyvät keskustelu- ja vuorovaikutustaidot omaavat työntekijät luovat asiakkailleen organisaatiostaan myönteistä mielikuvaa
Hyvä yhteistyö
Kehittää ja vahvistaa yhteistyötä työhyvinvointia lisäten
Kohti tavoitteita
Edesauttaa yhteisiin päämääriin pääsyä
Rakentava ratkaisu
Auttaa selvittämään konflikteja myönteisesti
Sitoutunut tiimi
Tukee kaikkia työntekijöitä tavoitteiden saavuttamisessa
Tyytyväiset asiakkaat
Parantaa palvelu- ja asiakaskokemusta sekä yrityksen mainetta
Uudet ideat
Edistää näkökulmien vaihtoa, luovuutta ja innovaatioita sekä parempia ratkaisuja
Hyvä ilmapiiri
Luo yhteistyötä ja työtyytyväisyyttä
Kohti tavoitteita
Edesauttaa yhteisiin päämääriin pääsyä
Rakentava ratkaisu
Auttaa selvittämään konfliktit myönteisesti
Sitoutunut tiimi
Tukee esihenkilöitä ja johtajia tavoitteiden saavuttamisessa
Tyytyväiset asiakkaat
Parantaa palvelukokemusta ja yrityksen mainetta
Uudet ideat
Edistää näkökulmien vaihtoa, innovaatioita ja parempia ratkaisu
Keille mm. keskustelutaitojen valmennuksia?
- Erityisesti tiimeille, joiden pitää ratkaista ongelmia ja/ tai kehittää uusia ratkaisuja ja innovaatioita tai kehittää sisäistä kommunikaatiotaan palavereissaan
- Etätyössä oleville, jotka osallistuvat ajoittain työpaikan kokouksiin
- Uusille työryhmille, jotka haluavat päästä nopeasti eteenpäin omissa projekteissaan
- Erilaisille tiimeille/hoitotiimeille, joiden pitää ratkaista ongelmia ja/ tai kehittää uusia ratkaisuja ja innovaatioita tai kehittää sisäistä kommunikaatiotaan palavereissaan
- Esihenkilöille kehitys- ja palautekeskusteluja sujuvoittamaan
- Työntekijöille, jotka haluavat vahvistua omien mielipiteidensä esille tuojina vaikenemisen/toisten miellyttämisen sijaan
- Myyntihenkilöstölle ja erityisesti asiantuntijamyyjille, jotka kaipaavat vahvistusta haastaviin asiakastapaamisiin (kts. myyntivalmentamo.fi)
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille
- Isännöitsijöille
- Poliitikoille ja vaikuttajille
Video-ohjausta hyödyntävä keskustelutaitojen valmennus
Videokuvaus ja valmennettavia aktivoiva ohjauskeskustelu ovat tehokas, havainnollinen ja innostava menetelmä keskustelu- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Valmennuksessa videoidaan erilaisia yhteiskeskusteluja, joiden analysoinnissa valmentaja kiinnittää huomiota erityisesti valmennettavien rakentavaan vuorovaikutukseen ja sen vahvistamiseen. Valmennettavat havainnoivat harjoituksissa mm. mitä heissä itsessä tapahtuu voidakseen ymmärtää mitä toisessa tapahtuu.
Video-ohjauksen avulla saadaan aikaan todellisia ja usein pysyviä käyttäytymisen muutoksia
Valmennettavien taidot ja kehittyminen tulee videon avulla näkyväksi
Kehittymistä on mahdollista varmentaa ja vahvistaa sopivin väliajoin

Kokemuksia
Video-ohjaukseen perustuvat, räätälöidyt valmennuksemme ovat huomattavasti kehittäneet valmennettaviemme vuorovaikutus-, keskustelu- ja tunnetaitoja. Tämä on johtanut mm.
- Työntekijöiden kykyyn nähdä asioita laajemmin toisen osapuolen näkökulmasta
- Parempaan työilmapiiriin ja työntekijöiden psykologisen turvallisuuden tunteen lisääntymiseen
- Työntekijöiden keskinäisen kanssakäymisen tasa-arvoistumiseen, lisääntymiseen ja vahvistumiseen
- Työntekijöiden viihtyvyyteen ja sitoutumiseen työyhteisöönsä
- Tavoitteellisempaan työskentelyyn ja työn parempaan tuottavuuteen
- Työntekijöiden parempaan kykyyn ratkaista keskinäisiä konfliktejaan ja ongelmiaan
- Uusien ideoiden ja luovien ratkaisujen lisääntymiseen, kun työntekijät ovat uskaltaneet ehdottaa omia ideoitaan – ja niitä on myös kuunneltu
- Sairaspoissaolojen vähenemiseen työntekijöiden tultua arvostetuiksi ja kuulluiksi työyhteisössään
Valmennuksemme avulla
- Tunnistat vahvuutesi ja hyödynnät niitä vaativissakin keskustelutilanteissa
- Tunnistat kehityskohteesi ja kehityt kuuntelemisen, kysymisen, vuorottelun ja keskustelukumppanisi myönteisen haastamisen taidoissa
- Tiedostamaan ja säätelemään tunteitasi, jolloin paineensietokykysi kehittyy
- Onnistut luomaan ja ylläpitämään entistä paremman tunneyhteyden ja luottamuksen niin työkavereihisi kuin asiakkaisiisi
- Esimiehenä ohjaat kehitys- ja palautekeskusteluja tavoitteellisemmin myönteisessä ja rakentavassa vuorovaikutuksessa
- Rohkaistut osallistumaan enemmän työpaikkasi keskusteluihin. Saat itsevarmuutta mm. erilaisten konfliktitilanteiden käsittelyyn. Opit viestimään rohkeammin ja selkeämmin itseluottamuksesi ja vuorovaikutustaitojesi vahvistuessa, jolloin tulet paremmin kuulluksi ja ymmärretyksi

Valmennusten toteuttaminen
Valmennuksen aikana harjoittelemme käytännössä keskustelu- ja vuorovaikutustaitoja yhdessä sovittujen keskusteluteemojen pohjalta. Koska omaa viestintää ja toimintaa on vaikea havainnoida varsinkaan tunteita herättävissä keskustelutilanteissa, videoimme harjoitukset omien (tämä lause pois= ja muiden keskusteluun osallistuneiden) toimintatapojen havainnollistamiseksi. Keskustelut puretaan yhdessä omien kokemusten pohjalta, mutta videoidut keskustelut käydään läpi henkilökohtaisesti valmentajan kanssa, joka on kouluttautunut kannustavan ja vahvuuksia esiin nostavan, kansainvälisen videoavusteisen vuorovaikutuksen VIG-ohjausmenetelmän kouluttajaksi ja työnohjaajaksi (VIG= Video Interaction Guidance) sekä Erätauko-ohjaajaksi. Videoitujen keskustelujen läpikäynti yhdessä valmentajan kanssa auttaa sinua tunnistamaan omat vahvuutesi sekä kehittymään erilaisten asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kohtaamis- ja keskustelutaidoissa.
Video-ohjausta hyödyntävään valmennukseen kuuluu
- Tutustumistapaaminen valmennettavien kanssa, jolloin valmentaja mm. tutustuu valmennettaviinsa, kertoo videoavusteisesta työskentelymenetelmästä sekä valmennuksen sisällöstä (1,5 h)
- Itsearviointi valmennettavien keskustelu- ja vuorovaikutustaidoista. Sen pohjalta omat tavoitteet valmennukselle. Itsearviointi myös jokaisen keskusteluharjoituksen jälkeen ja valmennuksen jälkeen.
- Alustuksia itsetuntemuksesta sekä keskustelu-, vuorovaikutus- ja tunnetaidoista
- Rakentavan keskustelun pelisäännöt, videoitavat yhteiskeskustelut ja niiden lyhyt purku
- Valmentajan tekemät videoanalyysit jokaiselle valmennettavalle
- Valmennettavan ja valmentajan väliset ohjauskeskustelut videoiduista keskusteluharjoituksista (erikseen sovittuna ajankohtana)
- Arviointi valmennuksen hyödyistä (missä ja miten näkyy esim. tiimipalavereissa)
Valmennusryhmien suositeltava koko on 4–6 henkilöä. Valmennuskertoja on vähintään 2 ja henkilökohtaisia valmennuskeskusteluja on myös 2 (60 min/valmennettava) erikseen sovittuna ajankohtana. Valmennukset toteutetaan asiakkaiden haluamassa paikassa ja valmennuskerrat ovat kestoltaan 2 tuntia.
Keskustelutaitojen valmennukset räätälöidään aina työyhteisöjen toiveita ja tarpeita vastaaviksi.
Ota rohkeasti yhteyttä, niin luomme yhdessä juuri teille sopivan valmennuksen!
ota yhteyttä
Voit soittaa, laittaa sähköpostia tai
jättää yhteydenottopyynnön.
Maarit Slätis +358 40 574 2964
maarit.slatis@findyourmind.fi